‘Εκθεση φωτογραφιών του Pierre Bourdieu «Εικόνες της Αλγερίας» και στρογγυλή τράπεζα 27.04.2017, 18.00΄

ΣΤΡΟΓΓΥΛΗ ΤΡΑΠΕΖΑ στις 27.04.2017, 18:00

ΜΙΑ ΟΠΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΩΝ ΤΗΣ ΜΙΖΕΡΙΑΣ

AUDITORIUM THEO ANGELOPOULOS IFG

  • Franz Schultheis, καθηγητή κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο Saint Gall, πρόεδρος του Ιδρύματος Bourdieu
  • Christine Frisinghelli, υπεύθυνης της διατήρησης των φωτογραφικών αρχείων του Pierre Bourdieu στην Camera Austria International Tassadit Yacine, διευθύντριας έρευνας, EHESS
  • Γιώργος Νικολακάκης, καθηγητή ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης
  • Ηρακλής Παπαϊωάννου, διευθυντή του Μουσείου Φωτογραφίας στη Θεσσαλονίκη
  • Νίκος Παναγιωτόπουλος, καθηγητή κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και αντιπροέδρου του Ιδρύματος Bourdieu

Οι φωτογραφίες του Pierre Bourdieu από την περίοδο των εθνολογικών και κοινωνιολογικών του ερευνών στην Αλγερία, κατά την περίοδο μάλιστα του απελευθερωτικού πολέμου, μας δίνουν την ευκαιρία να μοιραστούμε το βλέμμα του για τον κοινωνικό κόσμο από μία άλλη οπτική γωνία.

Έπειτα από τέσσερις δεκαετίες που παρέμειναν μέσα σε κιβώτια, αυτές οι φωτογραφίες μαρτυρούν ένα ταξίδι μύησης και μία βαθιά βιογραφική μετατροπή που λειτουργεί ως αφετηρία μίας εξαιρετικής επιστημονικής και διανοητικής διαδρομής. Νιώθοντας εντελώς ανυπεράσπιστος μπροστά σε αυτό το τεράστιο κοινωνικό εργαστήριο σε κατάσταση πολέμου, που κάνει την επιτόπια έρευνα μία πραγματική περιπέτεια, ρίχτηκε αναπόφευκτα στη δουλειά, δοκίμασε και χρησιμοποίησε όλες τις πιθανές τεχνικές εθνολογικής και κοινωνιολογικής έρευνας.

Ο ορκισμένος εχθρός της γαλλικής αποικιοκρατίας και της στρατιωτικής καταστολής, ο Bourdieu διεξήγε ριζικά πολιτικοποιημένες και στρατευμένες έρευνες: ήθελε να είναι μάρτυρας όλων όσων παρατηρούσε και να κατανοήσει έναν αποπροσανατολισμένο, αντιφατικό και αναχρονιστικό κοινωνικό κόσμο.

Το αντικείμενο των φωτογραφιών του και τα κοινωνιολογικά τους μηνύματα, οι συνέπειες μίας οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής κρίσης και τα συμπτώματα κοινωνικής παθολογίας που αυτή επέφερε, ξεπερνούν κατά πολύ το συγκεκριμένο ιστορικό και εθνογραφικό πλαίσιο μέσα στο οποίο τις τράβηξε ο Bourdieu. Στόχος της παρουσίασής τους στη σύγχρονη Αθήνα, έναν τόπο που έχει πληγεί βαθύτατα από την επιδείνωση των συνθηκών διαβίωσης, είναι να αποδειχθεί ότι «η μιζέρια του κόσμου» είναι έκδηλη στα πρόσωπα των γυναικών και των ανδρών και αντανακλά μία βαθιά ανθρώπινη κατάσταση πέρα από τα χωρικά και χρονικά πλαίσια.